25 Kasım 2011 Cuma

ALBÜMLER 1-ERKİN KORAY - SİLİNMEYEN HATIRALAR (1983)

Sanatçı: Erkin Koray
Grup: Solo
Tarih: 1983
Firma: Uzelli
Söz-müzik:
-Silinmeyen Hatıralar: Rüştü Demirci
-Yalnızlar Rıhtımı: Kemal İnci
-Öksürük: Söz: Şadi Karsel - Müzik: Erkin Koray
-Sevdiğim: Söz: Sabahat Şenay - Müzik: Özer Şenay
-Sanma: Söz: Yavuz Laçin - Müzik: Erkin Koray
-Ay Bir Tane: Söz: Erkin Koray
-Sevince: Söz: Erkin Koray - Müzik: Oruç Nida
Plak: Toplama kaset (Almanya basımı)

Özellikle 70'lerin sonu ve 80'lerin ilk yarısı boyunca Türk müziğinde ne kadar önemli sanatçı varsa hepsi Almanya'da çeşitli albümler basıp bu albümleri Türkiye'de basmamışlardı. Bu eksikliğin nedeninin hem yaşanan ekonomik krizden dolayı Türkiye'de zaten albüm satışlarının yoklara doğru seyretmesi hem de darbe döneminden dolayı özgür bir icra ortamının bulunamaması olduğunu tahmin ediyorum. Fakat müzik tarihimizde birçok konuda olduğu gibi bu konuda da, kaynak kıtlığı nedeniyle fikirlerimiz tahminden öteye gidemiyor.

Bu tip kayıp albümlerden biri de Erkin Koray'a aitti. Sanatçı, Almanya'da çıkan albümlerinin büyük bölümünü zaten Türkiye'de de yayınlattığı için bu konudaki "en masum" isimlerden biridir. Fakat Silinmeyen Hatıralar albümü, Koray'ın ülkemizde sürekli olarak basılmayan yegane albümü olarak kaldı.

Silinmeyen Hatıralar, 1982 yılında çıkan Benden Sana isimli, Erkin Koray'ın dönüş albümünden sonra yayınlandı. İçeriğindeki şarkıların müzikal yapıları da Benden Sana'nın kayıtları esnasında bu şarkıların da kotarıldığını açıkça belli ediyor zaten.

Albüm 10 şarkıdan oluşuyor. Bunlardan, Hayat Bir Teselli ve Gönül Salıncağı aynı adlı 45'liğin tıpkıbasımı. Önceki versiyonundan farkı olmayan diğer bir şarkı ise Benden Sana'daki Ankara Sokakları. Bu şarkıların dışındaki 7 şarkı da bildiğimiz versiyonlarından farklı.

Silinmeyen Hatıralar, Erkin Koray'ın 1973 yılındaki Mesafeler 45'liğinin arka yüzünde yer almıştı ilk olarak. Koray, daha sonra bu şarkıyı Benden Sana albümünde de kullandı. Sözünü ettiğimiz aynı adlı albümde ise Benden Sana versiyonuna göre ekstra mixlenmiş bir versiyonu var. Şarkı sondaki soloya kadar aynı haliyle sürüyor. Fakat finalde, Benden Sana'da fade out'la kesilen org solonun tam hali mevcut. Bu solo şarkıya arabesk havasının üstüne bir de Hint müziği lezzeti katıyor.

Albümün ikinci farklı şarkısı Yalnızlar Rıhtımı. Koray, bu şarkıyı yalnızca 1974-Elektronik Türküler albümünde yorumlamıştı (Sonradan ortaya çıkan demo versiyon haricinde). Aslen Kemal İnci'ye ait bir kent türküsü olan Yalnızlar Rıhtımı o ilk versiyonunda rock motifleriyle ve hafif müzik havalarında işlenmişti. Silinmeyen Hatıralar'daki versiyon ise altyapı-üstyapı ayrımı gözeten tam bir Anadolurock formatıyla hazırlanmış. Koray'ın bizzat çaldığını düşündüğüm elektro ve solo bağlamalarla ilerleyen şarkıda ilk versiyondaki gibi piyano eşliği yok. Elektro gitar ise şarkının bölümlerini birleştirmek için doğaçlama sololar atıyor. Bu bağlama ve gitar kullanımına örnek olarak Olmayınca Olmuyor isimli son 45'lik şarkısını da örnek olarak verebiliriz. Şarkıda ayrıca "dalgalar kucağında" şeklinde olan bölüm "martılar kucağında"ya dönüşmüş durumda. Her iki versiyonu karşılaştırırsak ilk versiyon daha kompleks daha profesyonel bir düzenleme içeriyor ama bu ikinci versiyon da tam bir deneysel müzik örneği olmuş. Kendi açımdan her ikisi de mükemmel diyebilirim.

Sıradaki şarkı Öksürük. Ya da orijinal adıyla; Geliyor. Erkin Koray'ın dayısı Şadi Karsel'in yazdığı bir şiirin üzerine atonal geri vokaller işlenerek Tutkusu albümünde bu şarkıya yer verilmişti. O versiyonda net bir besteden bahsetmek pek de olası değildi ama Silinmeyen Hatıralar'daki versiyonu bu "önemsiz geçiş şarkısını" dört başı mamur bir İngiliz-rock şarkısı haline getirmiş. Koray'ın şiirin ardına yerleştirdiği ve daha önceki albümlerinden farklı çaldığı gitarlarla atak davulların mükemmel bir bileşimi var Öksürük'te. İnsan, Öksürük'ü dinlediğinde bu albümün Türkiye'de neden seri bir baskıya girmediğini gerçekten de anlamlandıramıyor doğrusu.

Öksürük'ten sonra sırada Sevdiğim var. Özer Şenay ve eşi Sebahat Şenay'ın 1976 yılında Erkin Koray'a verdikleri bu muhteşem şarkı daha sonra Benden Sana için yeniden düzenlenmişti. Silinmeyen Hatıralar'daki Sevdiğim de o versiyonun mixlenmiş hali zaten. Şarkıda farklı olan kısım introdaki uzun sololara eklenen bölümler. Sözlü kısma geçtikten sonraki bölüme dokunulmamış. İlk dinlediğimden bu yana hep çok sevdiğim intro bu haliyle daha anlamlı, daha bütüncül görünüyor. Koray'ın malum gitar şovu bu haliyle daha da büyüleyici diyebilirim.

Sırada Sanma var. Albümde mevcut değişikliklerde en tatmin olamadığım şarkı da Sanma'ydı. 1977'deki Tutkusu albümü ve beraberindeki 45'lik versiyonundan temelde çok da farklı olmayan; sadece org eklenip biraz da hızı yavaşlatılmış bir versiyon bu. Rock'tan çok arabesk bir hava mevcut şarkıda. Benden Sana kayıtlarıyla birlikte kotarıldığı da kullanılan klavye tonlarından çok belli zaten. Şarkının, orijinalinden farklı olarak en kıymetli noktası sondaki gitar solo. Tam bir Koray imzası diyebiliriz bu solo için.

Sanma'dan sonra Ay Bir Tane var. Bu albümdeki farklı düzenlemeler arasında daha önceden dinlediğim tek şarkı buydu. Ay Bir Tane, Benden Sana albümünde yer alan arabesk bir şarkı. Ud ve org üzerine yazılmış dumanlı sözlere sahip eser, bu versiyonda orijinalinin mixlenmiş haliyle karşımıza çıkıyor. Her şeyden önce "Vebali boynunadır senden çektiklerimin/Beni bundan kurtarsın diyerek ettim yemin" şeklinde ekstra bir bölüm var şarkıda. Bunun dışında ortadaki solo, orijinaline göre daha uzatılmış ve LP kaydında sonda bir anda fade out'a geçen kayıt burada tamamlanmış. Her haliyle ilk versiyonu silip yerine bu versiyonu koymamızı gerektirecek bir şarkı olmuş kısacası.

Albümde farklılaştırılmış son şarkı, meşhur Sevince. 1975 yılında 45'lik kaydı olarak basılmış bir arabesk şarkıydı Sevince ve son yıllarda dizilerdeki kullanımıyla bir anda popüler olmuştu. Bu versiyon, orijinalinden tamamen farklı. Koray burada biraz demo kayda giren enstrümanist edasıyla yapmış şarkıyı. Ud, cümbüş ve perküsyondan aşka herhangi bir müzik aleti kullanılmamış. Yer yer detone olmaktan direkten dönen bir vokale sahip olmasıyla da şarkının üzerinde herhangi bir temizleme yapılmadığı belli oluyor. Açıkçası ilk versiyonu aratan ama yine de kendini defalarca dinletecek bir yorumu var bu şarkının da.

Böylece bugüne kadar yasal olarak piyasaya çıkmış tüm Erkin Koray şarkılarını nihayet edinmiş oldum. Bu son albüm ise sevgili Hakan Tuna'dan bir armağan. Kendisine de belirttiğim gibi, böyle bir armağan için teşekkür bile yetmiyor. Ayrıca kapak fotoğrafı için de Diskotek'e teşekkürü bir borç bilirim.

25 Şubat 2010

Albümdeki şarkıları buradan indirebilirsiniz.

Hiç yorum yok: