23 Kasım 2011 Çarşamba

7-ERKİN KORAY - BİR EYLÜL AKŞAMI/IT'S SO LONG (1966)

Sanatçı: Erkin Koray
Grup: Solo
Söz-Müzik: Erkin Koray
Yıl: 1966
Firma: Melodi Plak
Plak: Telifli 45'lik
Bulunabileceği Albüm: Yok

Erkin Koray'ın ilk plağı... Kendisinin albümlerini 1995'den beri toplamama rağmen gözümle görmediğim tek 45'lik olarak kalmıştı. Nihayet geçtiğimiz Kurban Bayramı haftasında Ankara'da sahaflarda Robert Bloch'un Psycho/Sapık kitabını ararken tesadüfen yeni açılmış bir plakevi gördüm ve içeri daldım. Plakevi'nin birçokları gibi "sadece tüccar" olmayan aynı zamanda bu işlere meraklı ve gerçekten de bilen sahibi Ömer Gökdemir bana aradığım bir şey olup olmadığını sordu. Hazırlıksız yakalanmıştım. Kitap ararken plakçı görünce aklıma ilk gelen plağı sordum. Bir Eylül Akşamı'nı... "O yok" diye bir cevap beklerken "var ama biraz pahalı" dedi Ömer Bey. İncelediğim plaklardan kafamı kaldırıp "nasıl yani" der gibi baktım. "Şimdi burada var mı?" dedim. "Evet" dedi ve plağı çıkarıp bana verdi. O gün nihayet Koray'ın tüm çalışmalarını görmüş bir dinleyicisiydim artık. Fotoğrafını çekebilir miyim dedim, tabii dedi. Ama o anki heyecanla plakla birlikte fotoğraf çektireceğime sadece plağı (üstteki foto) çektim.

Ömer Bey'le plak hakkında konuştuk. İyi kondüsyona sahip bir örneğinin 2250 liraya satılabileceğini söyledi. Elimdeki örneği ise biraz çizik olduğu için 1750 liradan satıyormuş. Zaten bu plağı kimse dinlemek için almayacaktır. Zira şarkılar bu yazının altındaki linkte de olduğu gibi konunun meraklısı çoğu kişide mevcut.

Ömer Gökdemir'le beraber bir muammaya daha son noktayı koyduk. Bu plağın çıkış tarihi için 1962 ve 1966 tarihleri arasında gidip geliyorduk. Ömer Bey, Melodi Plak'ın katalogunu görmüş birisi olarak 1966 'nın doğru tarih olduğunu söyledi. İkinci basım olabilir mi diye sorduğumda da Balla Balla EP'si ile aynı aya denk geldiği için zayıf ihtimal olduğuna karar verdik. Yine de o döneme dair bir yazılı belgeyle 1962 tarihine dair bir kanıt çıkarsa yukarıdaki tarih bilgisini değiştirmeye hazırız elbette.

Kafamı kurcalayan bir başka sorunun da cevabını o gün öğrendim. Evet, plağın kendine özel bir kapağı yoktu maalesef. Firma kapağı dediğimiz üzerinde sanatçıya veya şarkılara dair bilgi olmayan, standart, o firmadan çıkmış farklı sanatçılara da aynısı düzenlenen bir kapağa sahipti. Anlaşılan Erkin Koray, bu konuda Barış Manço'dan daha şanssızdı. Çünkü Barış Manço'nun ilk 3 45'liği aynı kapakla çıkmış ama hiç olmazsa üzerinde adı ve fotoğrafı yer almıştı.

Plakta a yüzündeki Bir Eylül Akşamı'nın en önemli özelliği o dönemde Türkçe bir şarkıyı hem de pop düzeyinde söylemek ayıp sayılırken piyasaya verilebilmiş olmasıydı. It's So Long da teknik açıdan öncü bir şarkı sayıldı. Beatlesvari bir düzenlemeyle ele alınmıştı şarkı. Her ikisi de Erkin Koray tarihinin en iyi şarkıları olamadılar ama sanatçının ilk plağı olduğu için her daim özel oldular.

Ömer Gökdemir'in Gürkan Plakevi'nden -eğer satılmamışsa- bu 45'liği satın almak isteyenler için:
Adres: Bayındır sk. Adilhan Kitapçılar Çarşısı Kat: 2 Kızılay/Ankara
Telefon: 0312 431 5747

Son olarak buraya tıklayarak şarkılara ve 45'lik fotoğraflarına ulaşabilirsiniz.

4 yorum:

Osman Turan dedi ki...

1750 TL...Normal birisi için çok yüksek ama hayranı olan ve de plak koleksiyonu yapan biri için normal bir fiyat...

Tüm çalışmalarını gördüm demişsin, elinde var mı diğer plakları?

Bir de neden bu tür şeyler böyle kıyıda köşede kalıyor ki? Sonuçta bu plaklar birer nostaljik eser. Zaten bulması zor. Neden adam gibi bir müzik müzesi yapılıp bu plak, vb. şeyler orada sergilenmiyor? (Allah'tan Moda'da Barış Manço Müzesi yapıldı.)

Muhammed Tiryaki dedi ki...

Evet fiyatı gerçekten de normal. Kondüsyonu düşük olmasa da 2250 imiş zaten. Ki ben en az 4000 bekliyordum.

Şöyle söyleyim, önceden bir plak koleksiyonum vardı ve Erkin Koray plaklarının yüzde 85'ine sahiptim hemen hemen. Sahip olmadıklarımı da görmüştüm, incelemiştim. Daha sonra bütün koleksiyonu satmak zorunda kaldım, bir daha da plak koleksiyonu yapmadım. Kaset ve CD olarak da tüm eserleri var. Tabii içinde aynı şarkıların olduğu değersiz toplamaları almıyorum. Bilgisayarımda da tüm şarkıları var. Bir Eylül Akşamı gözlerimle görmediğim tek plağıydı, nihayet onu da gördüm.

Sanatçılar eski albümleri konusunda çok ilgisiz. İlhan İrem, Selda Bağcan gibi bazı sanatçılar o plaklarda kalmış tüm şarkılarını albümler halinde CD teknolojisine geçirdiler ama her sanatçı yapmıyor bunu maalesef.

Geçtim plağı, adamlar daha 1999'da çıkmış ve artık piyasada kalmamış albümlerinin bile yeni baskılarını yaptırtmıyorlar. Geçenlerde Hasan Cihat Örter'le ilgili bi muhabbette bu mevzudan bahsetmiştim. Kendisi bana "ben geçmişimle değil gelecekle ilgileniyorum" dedi. Ne dersin bu cevap karşısında? Biz sanatçıları kendilerinden fazla önemsiyoruz bazen.

Hamit Akbay dedi ki...

Bende Melodi plagin numara katalogu var. Burada örnegin Sadri Alisik´in Tophane Rihtiminda/Turist Ömer plagi icin 2261 gecmis. Bu plagin matrizine bakildiginda (etiket ile plagin sonu arasindaki bölüm) neredeyse daktilo puntosu kalinliginda 22.06.1965 yazar. Bu o plagin basma yilidir. Düz mantik yürütürsek Bir Eylül Aksami 1966 olamaz, her ne kadar 1967 yilinda Sayan serisi ile uyussa da. Tam olarak yilini belirlemek icin plagin matrizine bakmak lazim, orada yil basilmamissa o zaman Bir Erkin Koray kitabinda Gökhan Aya tarafindan belirtilmis olan yila güvenmek gerekiyor. Sevgiler, Hamit Akbay.

Muhammed Tiryaki dedi ki...

Benim merak ettiğim şey, Erkin Koray'ın bütün bu soru işaretleriyle dolu yazışmaları (bunlar birçok farklı sitede konuşuluyor nihayetinde) görüp konuya bir açıklık getirip getiremeyeceği. Ya da herhangi bir gazetecinin kendisiyle ropörtaj yaparken "bu sene hangi partiye oy vereceksiniz" gibi sorular yerine Koray'ın mesleği hakkında bu tür konulardan da soru sorup soramayacağı.