7 Ekim 2011 Cuma

5- FİKRET KIZILOK - BİZ YANARIZ/SEN BİR CEYLAN OLSAN (1976)

Sanatçı: Fikret Kızılok
Grup: Solo
Söz-Müzik: Biz Yanarız: Aşık Mahzuni Şerif, Sen Bir Ceylan Olsan: Aşık Veysel
Yıl: 1976
Firma: Şah Plak
Plak: Telifli 45'lik
Bulunabileceği albüm: Yok

45'likler serisinde Sezen Aksu, Salim Dündar, Neşe Karaböcek, Alpay ve Barış Manço'dan sonra sırada Fikret Kızılok var. Biz Yanarız, sanatçının en az tanınan ve en az satan 45'liği. Muhtemelen bir önceki yıl çıkmış olan Dar Ağacı 45'liğiyle beraber kaydedilip bir yıl arayla çıkartılmış. Kızılok'un 1974'te iki 45'lik yapıp dağıttığı Tehlikeli Madde grubundan sonra yeniden klasik gitar ağırlıklı plaklar yapmaya başladığı ama bağlamayı da ön plana çıkardığı bir mini dönemden... Dar Ağacı 45'liği dönemin müzik eleştirmenleri tarafından "Fikret Kızılok, tarzına yenilikler katmalı" yorumuyla değerlendirilmişti. Biz Yanarız da aynı eleştiriyi aldı. Bu değerlendirmenin haklı olan bir yanı vardı ama asıl sorun Tehlikeli Madde'yle grup müziği formunun zirvesini yaşadıktan sonra çıkaracağı bir solo 45'liğin etkisinin sınırından bahsedilmemesiydi.

Biz Yanarız, Kızılok'un 3 Veliaht grubuyla çıkardığı 1965 tarihli Belle Marie isimli 45'liği haricinde kapağına hiçbir yerde rastlamadığım tek 45'liği. Sen Bir Ceylan Olsan kısmının plak göbek etiketi de yine rastlamadıklarımdan. Bu bile plağın ne kadar az sattığının en büyük kanıtı. 90'lı yıllarda Kalan Müzik'in 68'ler ikilemesi ve yine aynı şirketten çıkan Gün Ola Devran Döne toplamasında yer almayan ender iki şarkı da yine bu plakta yer alıyor.

45'liğin ön yüzünde diğerine nazaran son derece sıradan bir türkü aranjesi var. Dar Ağacı'yla birlikte ilk defa Mahzuni Şerif türkülerini yorumlayan Kızılok'un bu ikinci denemesi Biz Yanarız oldu. Eldeki boğuk kayıttan vokal gücü net anlaşılmasa da bas gitardan oluşan, vurmalı çalgılar tercih edilmeyen altyapısı şarkının melodisine pek yetişemiyor. Bağlama da Kızılok'un gitarıyla pek uyumlu değil. Bu sebeplerden Biz Yanarız, Kızılok diskografisinin çabuk gözardı edilebilecek şarkılarından.

Bu 45'liğin asıl gücü arka yüzünde.  Kızılok'un 1971-1973 arası sık sık ziyaret ettiği ve bazı türkülerini aranje edip bazı şiirlerini müziklediği Aşık Veysel'in Sen Bir Ceylan Olsan türküsünü mükemmelen icra ediyor. 70'li yıllardaki en iyi türkü düzenlemelerinden biri olduğunu söyleyebilirim. Özellikle kadife sesini kullanmada bir zirve yaratıyor Kızılok bu türküde. Veysel'in Karacaoğlan ruhuyla yaktığı türküyü modernize ederken bir yandan da vokal gücüyle popüler müzik sınırlarında kalabiliyor. Şarkının vurgusu yüksek bölümlerini çok iyi seçiyor ve duyguyu derinden yakalıyor. Ama ne yazık ki böylesi müthiş bir çalışma günümüz CD'lerine aktarılamadığından genç kuşaklar ve bu müzik türünü seven çoğu kişiye bile ulaşamıyor. Böylece Tehlikeli Madde dönemiyle 1983 yılında müzik türünü baştan aşağı değiştireceği Zaman Zaman dönemine kadar yaptığı tek başyapıtı da güme gitmiş oluyor. Başta da belirttiğim gibi bu 45'lik Kızılok'un hakkında en az bilgi ve görsel materyali olan 45'liği olduğundan şarkıdaki tamburu kimin çaldığı bilgisine de ulaşamıyoruz. A yüzündeki Biz Yanarız'da kullanılmayan tambur, bu şarkıya ayrı bir hava getirimiş. Sen Bir Ceylan Olsan'ı günümüzde en iyi yorumlayan sanatçılardan birinin de Cengiz Özkan olduğunu ayrıca belirtelim.

İndirme Linki: http://hotfile.com/dl/128851951/31e59eb/1976-_Biz_Yanarz-_Sen_Bir_Ceylan_Olsan.rar.html

Hiç yorum yok: